Case Study
Case Study
Case Study
VerpakkingenXL
Travel Redesign
VerpakkingenXL
Travel Redesign
Bij VerpakkingenXL zijn we volledig overgestapt op POAS-bieden (Profit on Ad Spend) en hebben we de campagnes stap voor stap hierop ingericht. Door niet langer te optimaliseren op omzet, maar direct op winst, ging het budget automatisch naar de meest rendabele producten en zoekwoorden. Het resultaat: 18% extra winst met dezelfde campagnes, maar veel slimmer aangestuurd
Bij VerpakkingenXL zijn we volledig overgestapt op POAS-bieden (Profit on Ad Spend) en hebben we de campagnes stap voor stap hierop ingericht. Door niet langer te optimaliseren op omzet, maar direct op winst, ging het budget automatisch naar de meest rendabele producten en zoekwoorden. Het resultaat: 18% extra winst met dezelfde campagnes, maar veel slimmer aangestuurd
2025
Uitwerking
Bij VerpakkingenXL was ProfitMetrics al geïmplementeerd om inzicht te krijgen in de marges per product, maar de campagnes werden nog steeds gestuurd op ROAS. Daardoor lag de focus op omzet in plaats van winst en werd er geen onderscheid gemaakt tussen producten met verschillende marges en winstbijdragen.
Om dit te verbeteren, zijn we dus volledig overgestapt op een POAS-strategie (Profit on Ad Spend). Daarbij maakten we gebruik van een bestaande bucketingstructuur, waarin alle producten waren ingedeeld op basis van hun winstgevendheid. Van highly profitable en profitable products tot push, unprofitable en low traffic products.
Door deze buckets actief te benutten in de biedstrategie konden we veel gerichter sturen op winst. De meest rendabele productgroepen kregen prioriteit in budget en advertentiedruk, terwijl minder winstgevende producten automatisch werden afgeremd. Tegelijkertijd boden de push products ruimte om nieuwe kansen gecontroleerd te testen.
Deze aanpak maakte het mogelijk om het mediabudget dynamisch te verdelen op basis van echte marges, zonder de structuur volledig opnieuw op te bouwen. Het resultaat: 18% extra winst met dezelfde campagnes, maar aanzienlijk slimmer, winstgerichter en efficiënter aangestuurd.
2025
Uitwerking
Bij VerpakkingenXL was ProfitMetrics al geïmplementeerd om inzicht te krijgen in de marges per product, maar de campagnes werden nog steeds gestuurd op ROAS. Daardoor lag de focus op omzet in plaats van winst en werd er geen onderscheid gemaakt tussen producten met verschillende marges en winstbijdragen.
Om dit te verbeteren, zijn we dus volledig overgestapt op een POAS-strategie (Profit on Ad Spend). Daarbij maakten we gebruik van een bestaande bucketingstructuur, waarin alle producten waren ingedeeld op basis van hun winstgevendheid. Van highly profitable en profitable products tot push, unprofitable en low traffic products.
Door deze buckets actief te benutten in de biedstrategie konden we veel gerichter sturen op winst. De meest rendabele productgroepen kregen prioriteit in budget en advertentiedruk, terwijl minder winstgevende producten automatisch werden afgeremd. Tegelijkertijd boden de push products ruimte om nieuwe kansen gecontroleerd te testen.
Deze aanpak maakte het mogelijk om het mediabudget dynamisch te verdelen op basis van echte marges, zonder de structuur volledig opnieuw op te bouwen. Het resultaat: 18% extra winst met dezelfde campagnes, maar aanzienlijk slimmer, winstgerichter en efficiënter aangestuurd.















